tisdag 30 september 2008

äpplen och vinäger




Vi har fått tillgång till mycket äpplen, så vi försöker göra VINÄGER. Jag googlade efter recept, men hittade inget. Däremot nämndes "vinägermamma", som jag förstod är, som en spindelväv i vätskan. Det har jag sett någon gång i saft, som fått stå länge, men inte förstått, vad det är. Nu skulle jag behöva en vinägermamma!

Det bästa AUKTIONSfyndet i år . . .



. . . är denna råsaftscentrifug! Ingen ropade på den (jag var på gång!), så den följde med i nästa utrop med matt-trasor. Köparen ville absolut inte ha den, så jag fick den med varm hand! Den funkar UTMÄRKT! Så vi har kört äpplena i centrifugen och satt saften på jäsning, med tillgång till syre. (Eftersom vin, som står öppet blir till vinäger, så detta är vårt försök till recept!)

Inga kommentarer: