torsdag 19 mars 2009

våren är på väg . . .

. . . och jag väntar på självdeklarationsblanketterna . . . (Det är så skönt att få bort papperen från skrivbordet.)

Min bokföringen är gjord i programmet Visma Enskild Firma - ett utmärkt program för småföretagare. Programmet fyller själv i näringsbilagan (NE) och blanketten förenklat årsbokslut. Mervärdesskatten, som redovisas årsvis i självdeklaration, skrivs ut som momsbilaga samtidigt.

Allt är klart! Det är bara myndighetens gul/gröna blankett jag väntar på! (För att veta vad dom har fyllt i för siffror.)

Upptäckte på Skatteverkets hemsida, att blanketterna börjar skickas ut idag! (Var det parapsykologiskt?) Man kan inte börja deklarera elektroniskt förrän från och med den 24 mars!

Apropå Vismas program, så finns också Visma Skatt, dit man kan överföra bokföringen från sitt företag på ett enkelt sätt. (Där är självdeklarationsblanketten ljusgul på skärmen! Det är den inte hos Skatteverket, när man deklarerar elektroniskt.)

Jag gör lite mer reklam för Visma Skatt: aktier kan hanteras i programmet (inget jag behöver, men bra för andra). Man kan lägga in flera personer i programmet.

Inga kommentarer: